NMCU fyller 50 år

NMCU feier i år 50 års jubileum. I den forbindelse kom det tidligere i uka et jubileumsnummer av MC-bladet, som gir flere interessante tilbakeblikk på organisasjonens historie.

Under følger noen sitater, som viser hva NMCU har betydd og betyr for norske gatemotorsyklister. Du kan lese hele jubileumsnummeret her.

Fra oppstarten i 1972:
I år er det 50 år siden NMCU ble stiftet.

Datoen var søndag 19. november 1972. To dager med diskusjoner, tok det for disse gutta, midt i tjueåra, for å få alt på plass. De hadde ikke en mal for lovverket, så alt ble gjort fra bunnen av.

Om starten på det politiske arbeidet:
Hadde det ikke vært for at Olav Dalåsen og de andre NMCU-pionerene tok noen viktige grep på 70-tallet, kunne motorsykkel endt opp med å være et marginalkjøretøy i Norge i dag.

Si Rapport 13 til en hvilken som helst norsk motorsyklist i dag, og i beste fall vil man sannsynligvis få en mild skuldertrekning tilbake. Kanskje ikke så rart, men for 50 år siden kunne den i ettertid famøse, nordiske trafikkrapporten ha utslettet det meste av det vi motorsyklister i dag tar som en selvfølge. Her snakker vi nemlig om et dokument som blant annet inneholdt forslag om maksbegrensning på 250 kubikk, og en mengde andre mer eller mindre veloverveide forslag. Nå skal det i rettferdighetens navn nevnes at Rapport 13 kom på et tidspunkt hvor ulykkes- og dødstallene på motorsykkel var skyhøye, opplæring helt fraværende og hjelmpåbud bare en litt pussig byråkratisk ide.

– Rapport 13 gjorde at vi måtte få en relasjon til byråkratiet og myndighetene. Og vi på vår side møtte forslagene med en åpenhet og en grad av selvinnsikt som nok gjorde at vi fikk til en del fornuftige løsninger. Det ble mange nye regler, men det viktigste for oss var at vi til slutt greide å opprettholdt retten til å kjøre akkurat den sykkelen vi selv ville, uten noen form for  kubikkbegrensninger. Forslagene om kjørelys på dagtid, hjelmpåbud og normalplan for opplæring ble i stor grad støttet av motorsyklistene, oppsummerer 70-åringen.

Om trafikksikkerhetsarbeidet:
Helt siden starten har Trafikksikkerhetskomiteen (TSK) vært en viktig del av NMCUs arbeid. 

TSK har hatt stor innflytelse på veien fremover for NMCU.

I andre halvdel av 90-tallet kom MC-opplæringen på dagsorden. TSK så her at NMCU gjennom komiteen kunne være med på å forme opplæringen i Norge. I oktober 1999 møttes TSK på Kløfta for å diskutere produksjon av en kjøreteknisk veiledning for motorsyklister. Dengang var det
ingen som i sin villeste fantasi kunnet forutse hvor stor betydning dette prosjektet ville få.

Den ultimate anerkjennelsen av arbeidet kom i 2017, da NMCU mottok FIMs prestisjetunge Road Safety Award for arbeidet med Full Kontroll.

Lillehammer Motorsykkelklubb gratulerer NMCU med jubileet, takker for det gode samarbeidet vi har hatt i alle år og ønsker lykke til i fremtiden.

Norske gatemotorsyklister har svært mye å takke NMCU for.

Vi trenger dere!

Siste nyheter

Onsdagstur til Arnes seter

Onsdagstur til Arnes seter

Det begynner å bli tradisjon at Arne i løpet av sommeren inviterer til fjells på en onsdagstur 👌.

I går tok over 20 turen til Hundersetra, der svartkjel og noe å bite i sto klart.

Bilder fra turen her.

Onsdagstur til Mjøsfronten

Onsdagstur til Mjøsfronten

I går gikk onsdagsturen til Mjøsfronten på Hamar. 16 av oss fikk en fin ettermiddagstur i det fine sommerværet 😎

Mjøsfronten er et flott område, som inngår i det beundringsverdige arbeidet Hamar kommune gjør og har gjort langs Mjøsstranda.

Bilder fra turen her.

Alpetur

Alpetur

I juni kjørte 5 av oss tur til vestre del av Alpene. Med unntak av et par timer med regn, hadde vi fint vær på hele turen.

Turen var lagt opp så vi fikk med oss ca. 30 pass i Sveits, Frankrike, Italia og Østerrike.

Gradestokken viste de fleste dagene 35 grader i lavlandet, noe som er i overkant. Oppsiden var at vi da fikk T-skjortevær i høyden.

Noen høydepunkter:
Rheinfall – den største fossen i Europa 
Aiguille du Midi – med gondol fra Chamonix kommer man opp på 3.842 moh, og har bl.a. utsikt til Mont Blanc
Col de L’Iseran – det høyeste asfalterte passet i Alpene (2.770 moh.)

Pga. varmen valgte Arne fly fra München, og motorsykkelen sendt med MC-transport. Dette var første gang Arne brukte MC-Transport, og han har bare positive erfaringer.
– daglig leder (Morten) og sjåføren (Roy) positive, rolige og gir gode tips
– god service ved levering i München, rett ved flyplassen
– god service ved henting på Gjerdrum

Bilder fra turen, med kjøreruter for hver dag, her.