NMCUs Se oss-aksjoner 2015

Oppdatering 28.04.2015: Værmeldingen for Dombås og Nord-gudbrandsdalen lørdag 2. mai viser både kuldegrader og mulighet for nedbør. Av hensyn til sikkerheten til motorsyklister som ønsker å delta under aksjonen må derfor Se oss-aksjonen på Dombås avlyses. NMCU Oppland ønsker at så mange som mulig av fylkets NMCU-medlemmer deltar på årets Se oss-aksjoner, som arrangeres på Dombås 2. mai og Raufoss 9. mai. Begge dager fra kl. 11 til 15. Hensikten er å samle så mange motorsyklister som mulig, slik at aksjonen blir godt synlig på aksjonsstedene. Den enkelte har altså ingen annen oppgave enn å kjøre seg en fin vårtur og være blikkfang. NMCU har arrangert Se oss-aksjoner siden midt på 90-tallet. Trafikksikkerhetsaksjonene gjennomføres for å bevisstgjøre bilistene på at motorsyklene nå er på veien igjen, som et tiltak for å unngå ulykker der bilføreren ikke overholder vikeplikten eller på annen måte overser motorsykkelen. Dette gjelder særlig tidlig på våren når bilførerne er uvante med tohjulingene, og motorsyklistene i tillegg er litt rustne etter en lang vinter uten kjøring. Aksjonen synliggjøres ved at noen motorsykler kjører rundt i sentrumsområdene med Se oss-flagg montert på MC-ene. NMCU setter også opp en profilert stand hvor vi deler ut brosjyrer til passerende trafikanter. Bildet under er fra Se oss-aksjonen på Lillehammer i fjor. Kari Søyland Haugødegård Leder LMK Leder NMCU Oppland Aksjonene vil bli annonsert i GD, OA, Hadeland og Valdres torsdag 30. april. Oppland Fylkeskommune og Statens Vegvesen dekker annonsekostnadene. Statens Vegvesen og NMCU utarbeidet i fjor «Nasjonal strategi for MC og moped», som bl.a. inneholder 21 konkrete oppfølgingspunkter knyttet til trafikksikkerhet for MC og moped. Årlige Se oss-aksjoner er ett av punktene NMCU har forpliktet seg til å gjennomføre. Nasjonal strategi for MC og moped er tilgjengelig på Statens Vegvesens nettsider, se http://www.vegvesen.no/_attachment/794179/binary/1016823?fast_title=Nasjonal+strategi+for+motorsykkel+og+moped+2014-2017.pdf Mer info om NMCUs Se oss-aksjoner: Hvert år blir mange motorsyklister drept og skadd i kollisjoner med biler. Transportøkonomisk institutts (TØI) undersøkelse «Motorsyklers og mopeders synlighet» slås det fast at bilførerne blir tilkjent juridisk skyld i de fleste ulykker av denne typen, et faktum som også bekreftes i en fersk studie fra det velrenommerte, nederlandske forskningsinstituttet, SWOV. Den vanligste situasjonen er at bilføreren ikke overholder vikeplikten eller på annen måte overser motorsykkelen. Ofte blir det bare små bulker på bilen, mens motorsyklisten som regel havner på sykehus. Problemet er ikke at motorsykler og mopeder er «usynlige», men at bilførerne ikke er innstilte på å se etter motoriserte tohjulinger. Dette gjelder særlig tidlig på våren når bilførerne er uvante med tohjulingene, og motorsyklistene i tillegg er litt rustne etter en lang vinter uten kjøring. Ofte blir det bare små bulker på bilen, mens motorsyklisten som regel havner på sykehus. Problemet er ikke at motorsykler og mopeder er «usynlige», men at bilførerne ikke er innstilte på å se etter motoriserte tohjulinger. En kollisjon mellom en bil og en motorsykkel vil nesten alltid føre til alvorlige skader på MC-fører, og passasjer og alle bilførere som har skyld i slike kollisjonsulykker angrer voldsomt i etterkant. Det finnes derfor overhodet ingen grunn til å tro at motorsykler blir oversett med viten og vilje. Den viktigste årsaken til at vi ikke blir, sett er nok at vi kjører små og lette kjøretøy som ikke oppleves som truende for bilførerens egen sikkerhet. Det faktum at vogntog (og politimotorsykler!) sjelden overses er et bevis på dette. Men i følge TØIs rapport er det er aller mest å hente på å skape større bevissthet om motoriserte tohjulinger hos bilførerne. Også SWOVs undersøkelse sier at SE OSS problemet best løses gjennom stadige påminnelser til bilførerne om at MC og moped finnes i trafikkbildet.

Siste nyheter

Fra jubileumshelga

Fra jubileumshelga

Klubben vår ble stiftet 07.02.1995 og er dermed 30 år i år. Jubileet ble markert med jubileumshelg på Skjerdingen høyfjellshotell 22. – 24. august, der 29 medlemmer og ledsagere deltok.

De fleste kom fredag ettermiddag og var samlet til felles middag og sosialt samvær.

Lørdagen ble det arrangert fellesturer både til fots, på asfalt og på grus.

Lørdag kveld fikk vi en nydelig jubileumsmiddag, med godt i glass.

Øyvind ga i sin tale et tilbakeblikk på klubbens aktiviteter, der turkjøring på kortere og lengre turer har vært sentralt i alle år.

Første lengre utenlandstur ble arrangert av Geir i 2001, en tur som gikk til Berlin. I alle senere år er det arrangert innenlandsturer og en lang rekke utenlandsturer.

Utenlandsturene har brakt mange av oss både til USA, Sør-Afrika, Thailand og store deler av Europa. De årvisse turene til Rhin- og Moseldalen hadde tiårsjubileum i 2017.

Han nevnte også statistikk styret førte i flere år, som viser at vi årlig kjører ca. 250.000 kilometer på våre turer, når vi summerer alt fra onsdagsturer til lengre utenlandsturer.

Han viste også til vår nettside, der bl.a. turer og presseklipp er samlet, som tjener som vårt «klubbhus».

Jan-Helge, som er sentral i NMCU Oppland, gratulerte klubben med jubileet på vegne av NMCU. Han viste til at vår klubb, regnet etter NMCU-medlemmer, er Opplands største.

Eivind og Ole Bertil tok også ordet og delte gode historier.

Etter en god frokost på søndag var det tid for avreise.

Vi takker hotellet for et fint opphold med god mat og trivelig vertskap.

Bilder fra jubileumshelga her.

Fra turen til Mora, Østersund og Røros

Fra turen til Mora, Østersund og Røros

I midten av august ledet Erik klubbtur til Sverige. 

12 medlemmer kjørte 1350 km over 4 dager i varierende vær.

Bilder fra turen her.

Onsdagstur på asfalt og grus

Onsdagstur på asfalt og grus

Sist onsdag hadde vi en av sommerens kombinerte asfalt- og grusturer. 

10 deltok på asfaltturen og 8 på grusturen.

Bilder fra onsdagsturen her.